W dobie Internetu, korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych i płatności telefonem, w tym tak popularnego już BLIK’u, dzieje się na porządku dziennym. Żyjąc intensywnie, chcemy mieć równie szybki dostęp do najnowszych technologii, szczególnie patrząc przez pryzmat codziennych płatności. Niestety, ale wraz z rozwojem sektora bankowego, pojawiają się osoby, która chcą nas pozbawić zgromadzonych na koncie pieniędzy. Ze względu na to, bezpieczna bankowość elektroniczna powinna być dla wszystkich priorytetem. Nasuwa się więc pytanie, co zrobić aby płatności mobilne były bezpieczniejsze? Czy da się bezpiecznie korzystać z tych wszystkich rozwiązań, nie martwiąc się o kradzież? 

Płatności mobilne – co zrobić aby były bezpieczniejsze? 

Dzięki smartfonowi, możemy łatwo dokonywać płatności, korzystając z wirtualnego portfela, bądź dedykowanych aplikacji bankowych. Firmy, które zajmują się obsługą takich transakcji, robią naprawdę wiele, aby je maksymalnie zabezpieczyć, jednak dużo zależy też od nas, użytkowników telefonów. Co więc możemy zrobić, aby dodatkowo zabezpieczyć nasze płatności? 

1. BLOKADA TELEFONU

Podstawową, o ile nie oczywistą sprawą jest posiadanie ustawionego hasła lub numeru PIN, który jest wymagany tuż po uruchomieniu telefonu. Włączenie takiej funkcji, daje nam możliwość dodatkowego zabezpieczenia zainstalowanych na nim aplikacji mobilnych, a także samego sprzętu.

2. PROGRAM ANTYWIRUSOWY

Równie ważne jest zainstalowanie oprogramowania antywirusowego. Obecnie większość czasu, przeglądamy strony internetowe przez telefon, a co za tym idzie narażamy się na ataki hackerskie. 

3. AKTUALIZACJE

Warto regularnie aktualizować system operacyjny telefonu. Działa on wtedy stabilniej, przez co jest mniej podatny na ewentualne ataki z zewnątrz.

4. SKOMPLIKOWANY PIN

Pod żadnym pozorem nie wolno ustawiać łatwych do złamania kodów PIN (np. 0000, 1234)! Najlepiej jest stosować różne kody: inny do telefonu i inny do pozostałych obszarów, gdzie wymagane jest ich wprowadzenie. W nowszych modelach dodatkowo można ustawić odblokowanie ekranu po zeskanowaniu odcisku palca. 

5. OCHRONA DANYCH

Jeśli sytuacja wymaga od nas oddania telefonu do serwisu, albo decydujemy się na jego sprzedaż, należy usunąć wszystkie wiadomości SMS otrzymane z banku, a także pliki tymczasowe i historie przeglądarki. Dobrze jest również wylogować się z aplikacji mobilnych lub je całkowicie odinstalować. 

6. UNIKANIE PUBLICZNEGO WI-FI

Niezaufane połączenia internetowe nie powinny być przez nas wykorzystywane do korzystania z aplikacji mobilnych i dokonywania tą drogą płatności. 

Zasada ograniczonego zaufania 

Jeśli chcemy bezpiecznie korzystać z aplikacji bankowych i płatności mobilnych, powinniśmy stosować zasadę ograniczonego zaufania. Zarówno w przypadku pobierania różnego rodzaju aplikacji finansowych (tylko z zaufanego źródła!), jak i podejrzanych wiadomości sms, które mogą zawierać kody wirusa sczytującego nasze hasła, a nawet pożyczania naszego smartfona osobom trzecim. W obecnych czasach telefon stanowi bardzo osobistą rzecz, na której przechowujemy pliki, zdjęcia, notatki itp. Decydując się na jego udostępnienie innej osobie, powinniśmy mieć na uwadze fakt, że może skorzystać z naszych płatności zbliżeniowych. 

UWAGA! W przypadku zagubienia lub kradzieży urządzenia powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z bankiem i zastrzec albo zablokować kartę! 

Mimo wszystko komórka stanowi nadal lepsze rozwiązanie niż tradycyjny portfel, którego nie da się dodatkowo zabezpieczyć. Wystarczy jedynie rozsądnie korzystać z rozwiązań, które dostarczają nam nowe technologie. Warto także wspomnieć, że dziś już smartfonem zapłacimy nie tylko przy zakupach online, ale i wszędzie tam, gdzie znajduje się terminal płatniczy wyposażony w opcje przyjmowania płatności zbliżeniowych telefonem.