Właśnie stoisz przed bankomatem. Wykonałeś wszystkie niezbędne kroki, aby uzyskać pożądaną gotówkę. Włożyłeś kartę, podałeś pin, wybrałeś kwotę do wypłaty, a jednak bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy? Co teraz? Sprawdzasz stan konta. Widzisz, że pieniądze zostały jednak pobrane , tylko gdzie teraz są, bo na pewno nie w Twojej kieszeni?! W głowie pojawia się milion pytań, a po plecach spływa Ci zimny pot. Nigdy nie słyszałeś o takiej sytuacji? Czujesz się zdenerwowany? Czy Twoje pieniądze przepadły? Czy coś możesz zrobić? Spieszymy z odpowiedzią! 

Bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał je z konta? Co zrobić w takiej sytuacji? 

Niestety takie sytuacje się zdarzają. Najprawdopodobniej w momencie, gdy wypłacałeś pieniądze nastąpiła awaria bankomatu albo przeciążenie sieci banku. Pamiętaj, nawet jeśli korzystałeś z bankomatu innego banku, o takim zdarzeniu musisz zawsze poinformować swój bank i to jak najszybciej! 

O czym jeszcze musisz pamiętać? 

W momencie, gdy bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy, a pobrał je z konta, poza poinformowaniem swojego banku, na pewno musisz zachować potwierdzenie niezrealizowanej transakcji. Przyda Ci się w kolejnych krokach, kiedy to będziesz składał reklamację. Jeśli nie uda Ci się wydrukować takiego dowodu, zrób zdjęcie komunikatu jaki wyświetlił Ci się na ekranie bankomatu. Zapisz także godzinę i kwotę podejmowanej próby wypłaty, a także numer bankomatu, aby bank mógł szybciej go zlokalizować i przyśpieszyć cały proces rozpatrywania reklamacji. 

Jak możesz złożyć reklamację? 

W zaistniałej sytuacji, możesz złożyć reklamację w formie pisemnej, a następnie wysłać ją pocztą lub zostawić osobiście w oddziale banku. Możesz to zrobić także ustnie, udając się do placówki, albo telefonicznie korzystając z infolinii Twojego banku. Z kolei, jeśli żadna z tych opcji Ci nie odpowiada, możesz również skorzystać z serwisu bankowości elektronicznej i tam w odpowiedniej zakładce złożyć reklamację. Pamiętaj, aby w reklamacji zawrzeć wszystkie wcześniej wymienione informacje tj. numer bankomatu, czas i kwotę wypłaty, zdjęcie potwierdzenia lub ekranu bankomatu. 

Bank na rozpatrzenie Twojej reklamacji ma aż 30 dni. Czasem okres oczekiwania na decyzję może potrwać nawet do 60 dni np. w przypadku korzystania z obcego bankomatu. W tym czasie bank sprawdzi zapis pracy tego konkretnego bankomatu, który nie wypłacił Ci pieniędzy, a także przeliczy znajdującą się w nim gotówkę, aby dowiedzieć się czy nie ma w nim nadwyżki banknotów. 

Co możesz zrobić zamiast lub przed złożeniem reklamacji?  

Jeśli nie chcesz od razu składać reklamacji do banku, możesz skontaktować się z serwisantem bankomatu. Taki numer telefonu znajduje się obok numeru identyfikacyjnego bankomatu. Takie połączenie będzie dodatkowym dowodem, który możesz dołączyć do reklamacji. Możesz również zadzwonić bezpośrednio na infolinię banku i tym samym przyśpieszyć proces reklamacji. Pamiętaj, że im szybciej bank dowie się o usterce, tym lepiej! 

Dlaczego właśnie Tobie się to przytrafiło? 

Musisz pamiętać o tym, że bankomat jest tylko urządzeniem i po prostu może ulec uszkodzeniu. Nie masz na to wpływu. Po prostu akurat na Ciebie trafiło. Jeśli jednak chciałbyś w przyszłości zminimalizować ryzyko, możesz korzystać wyłącznie z bankomatów Twojego banku – co w razie wystąpienia jeszcze raz takiej sytuacji, zapewni Ci sprawniejsze rozpatrzenie reklamacji i szybszy zwrot pieniędzy. 

Dodatkowo, nigdy nie korzystaj z wątpliwie wyglądających bankomatów. Staraj się też wypłacać pieniądze w miejscach, gdzie są kamery, a przy wypłacaniu większych kwot najlepiej nagrywaj całą transakcję telefonem. Uwaga! Jeśli rejestrujesz wypłatę kamerą, w momencie wpisywania PINu skieruj ją na monitor bankomatu. 

Odmowa zwrotu pieniędzy przez bank? Co wtedy?!

Pamiętaj, że nawet jeśli bank negatywnie odpowie na Twoją reklamację, możesz się odwołać. W takim piśmie powinieneś napisać, że prosisz o ponowne rozpatrzenie sprawy, sprawdzenie zapisów transakcji wykonanych w bankomacie i nagrań z kamery. Jeśli drugi raz otrzymasz negatywną odpowiedź, niestety najprawdopodobniej nie uda Ci się odzyskać pieniędzy. W takiej sytuacji, pozostaje Ci zgłoszenie sprawy do Rzecznika Finansowego, bądź Rzecznika Konsumentów.