YouTube Facebook
Polożyczka oficjalny blog

Zmiany w sposobie reklamowania kredytów.

Wrzesień 6, 2017
Ciekawostki

Spis treści:

Od 22 października instytucje udzielające kredytów czy pożyczek finansowych będą musiały przestrzegać nowych przepisów dotyczących zasad reklamowania kredytów konsumenckich. Co te zmiany oznaczają jednak w praktyce?

Kogo dotyczą nowe przepisy?

Już 22 października w życie wchodzą nowe przepisy dotyczące zasad reklamowania kredytów konsumenckich. Do przestrzegania nowych regulacji zobligowane będą jednak nie tylko banki, ale również firmy pożyczkowe oraz SKOK-i. Instytucje te przedstawiając swój produkt będa musiały w wyraźny sposób zaznaczyć każdy jego istotny parametr. Tym samym niezależnie od rodzaju usługi (chwilówka, kredyt) czy materiału ją promującego (spot telewizyjny, ulotka itp.) firmy będą musiały przedstawić w czytelny i łatwy do zinterpretowania chociażby informacje dotyczące rzeczywistej realnej stopy oprocentowania (RRSO). Nowe przepisy mają ukrócić nie zawsze uczciwe postępowanie instytucji i wprowadzanie konsumentów w błąd, jak miało to miejsce w przypadku ukaranego niedawno Getin Noble Banku.

Jak to się ma do pożyczek?

Wraz z wejściem przepisów w życie nie uświadczymy już reklam, w których powszechnie znani aktorzy lub inni artyści będą zachęcać nas do zaciągnięcia kredytu na prostych warunkach, a równolegle do tego, małym druczkiem wyświetlona będzie informacja przedstawiająca usługę w całkiem innym świetle lub w ogóle jej nie będzie. Teraz wszystkie najważniejsze parametry, nie tylko kredytu, ale również innych usług finansowych, muszą zostać przedstawione w czytelny sposób. Tym samym jeśli, oprocentowanie pożyczki wynosi 0 proc., ale pobierana jest prowizja w wysokości chociażby 100 zł, to dane te muszą zostać przedstawiony w taki sam sposób, np. za pomocą czcionki o jednakowej wielkości. Firmy udzielające pożyczek będą musiały również informować o wielkości rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Według instytucji jednak ma to swoje wady, gdyż może się okazać, że dwie na pozór podobne pożyczki ze względu na harmonogram pożyczki będą miały różne RRSO. Nowe przepisy mają umożliwić konsumentom prawidłową interpretację zasad udzielania zobowiązania.

Klient będzie wiedział więcej

Znowelizowane regulacje mają zakończyć reklamowanie kredytów w sposób niezgodny z realnym stanem rzeczy. Konsumenci mają mieć większą świadomość dotyczącą zobowiązania, które chcą zaciągnąć. Dziś niestety często się zdarza, że swoją wiedzę opierają właśnie głównie na reklamach, których główną rolą jest przecież zachęcenie klienta do skorzystania z usługi, co było bardzo dobrze widoczne w kredytu Getin Noble Banku “5 proc. niższa rata”. Zmiany w ustawie mogą się również korzystnie przełożyć na odsetek spłacanych zobowiązań, co może być bardzo korzystne zwłaszcza dla firm pożyczkowych, które pożyczają pieniądze wyłącznie z własnego kapitału, wobec czego bardzo im zależy by poziom spłat był jak największy.

Nowe zasady reklamowania kredytów i pożyczek mają sprawić, by klienci instytucji finansowych dysponowali możliwie jak największą wiedzą dotyczącą usługi, z której chcą skorzystać. Niestety dziś nierzadko dają się oni nabrać na obietnicę niewielkich kosztów, które mieliby ponosić. Prawda okazuje się jednak często inna. Znowelizowane przepisy mają to jednak zmienić.